„Investicí do evropského vlakového zabezpečovacího
systému nejen výrazně zvyšujeme bezpečnost, ale také konkurenceschopnost. Díky
novému systému se nám výrazně zjednoduší mezinárodní přeprava, jelikož se naše lokomotivy
budou moci pohybovat na Transevropských
koridorech TEN-T, které budou protínat ČR a jejichž technické parametry
vyžadují použití ETCS jako součást ERTMS,“ říká Jaroslav Dvořák, jednatel společnosti Unipetrol Doprava, a
doplňuje: „Po mohutných investicích do
nákupu elektrických lokomotiv Vectron a dieselových lokomotiv Bizon
v posledních letech, budeme ve spolupráci s mateřskou skupinou PKN ORLEN
a společností ORLEN KolTrans pokračovat v modernizaci vozového parku.
V plánu máme postupnou obměnu starších dieselových a elektrických
lokomotiv.“
Evropský
vlakový zabezpečovací systém mají v Česku aktuálně pouze nejmodernější
lokomotivy. Správa železnic však avizuje, že od roku 2025 nepustí na koleje
vlaky, které nebudou vybaveny tímto systémem. Unipetrol Doprava disponuje 29
lokomotivami zajišťujícími tuzemskou i mezinárodní přepravu. Z toho jsou systémem
ETCS zatím vybaveny pouze lokomotivy Vectron od společnosti Siemens.
„Pro nás je tato smlouva prvním projektem na
dodatečné dosazení mobilní části systému ETCS do lokomotiv CZ LOKO vyrobených v minulosti.
Přestože zásah do vozidla je značný, plánujeme, že při sériové realizaci se u
nás lokomotiva zdrží maximálně pár dní,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel a člen představenstva CZ LOKO, a.s.
ETCS (European
Train Control System) označuje evropský zabezpečovací systém. Ten je jednou ze
součástí ERTMS, evropského systému řízení železniční dopravy, a měl by postupně
nahradit dvě desítky různých národních zabezpečovačů. Tedy umožnit vedení vlaků
po celém území Evropy bez výměny hnacích vozidel na hranicích nebo nutnosti je
vybavit různými národními systémy. Rozšířit se má především na
vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech a v budoucnu by měl
nahradit všechny národní systémy.
Společnost
Unipetrol Doprava patří do mezinárodní skupiny ORLEN. V oblasti
železničního trhu nabízí široké portfolio služeb. Vedle transportu chemických
produktů se zaměřuje také na spedici, pronájem železničních vozů, na opravárenské
a čisticí služby a na konzultační činnost. V současné době patří mezi
hlavní železniční dopravce v České republice.
Skupina
Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku.
Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot
a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv. Ve všech těchto oblastech
patří k významným hráčům na českém i středoevropském trhu. Do skupiny Unipetrol
spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou,
společnost Paramo se značkou Mogul v Pardubicích a Kolíně, neratovická
společnost Spolana a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně. Součástí
Unipetrolu je i síť čerpacích stanic Benzina v Česku a na Slovensku. V Česku je
Benzina s počtem 416 stanic největším řetězcem. Unipetrol je v České republice
jedna z největších firem z hlediska obratu. Za rok 2019 utržila 129 miliard Kč
a zaměstnává více než 4 800 lidí. Unipetrol je kromě rozvoje podnikání hrdý na
to, že je společensky odpovědnou společností. Proto věnuje stejnou míru
pozornosti iniciativám zaměřeným na kultivaci a podporu udržitelného rozvoje,
vzdělávání, místních komunit a životního prostředí. V roce 2005 se Unipetrol
stal součástí skupiny PKN Orlen, která je největším zpracovatelem ropy ve
střední Evropě.
Pro více informací navštivte sekci
„Zodpovědná firma“ na www.unipetrol.cz.